Ситуація проблемна – одне з
центральних понять проблемного навчання.
1. Співвідношення обставин і умов, у яких розгортається діяльність
індивіда або групи, що містить протиріччя і не має однозначного вирішення.
2. Психологічна модель умов породження мислення на основі ситуативно
виникаючої пізнавальної потреби, форма зв’язку суб’єкта з об’єктом пізнання. Проблемна
ситуація характеризує взаємодію суб’єкта і його оточення, а також психічний
стан особистості, включеної в процесі пізнання в об’єктивне і суперечливе за
змістом середовище. Усвідомлення якого-небудь протиріччя в процесі діяльності
(наприклад, неможливості виконати завдання на базі раніше засвоєнних знань)
призводить до виникнення потреби в нових знаннях, в тому невідомому, яке
дозволило б вирішити це протиріччя.
Об’єктивізація невідомого в проблемній ситуації здійснюється у формі
питання, поставленого людиною самій собі, і яке стає початковою ланкою
розумової взаємодії суб’єкта з об’єктом. У процесі такої взаємодії здійснюється
пошук відповіді на питання про нове знання про предмет, спосіб або умову дії, у
результаті чого продуктивно розвивається сам суб’єкт.
(Шапар
В. Психологічний тлумачний словник / Віктор Шапар. – Х., 2004. – С. 476-477.).