29 – 31 жовтня 2013 року Кременчук приймав учасників Всеукраїнської науково-практичної конференції «Уроки Миколи Гоголя». На заклик Української асоціації викладачів зарубіжної літератури, Всеукраїнського клубу учасників конкурсу «Учитель року» в гуманітарних номінаціях та Кременчуцького управління освіти і міського науково-методичного центру відгукнулись науковці, методисти і вчителі-практики з різних куточків країни, яким було що сказати і у кого з роками не зникло бажання почути щось нове, поспілкуватися в колі зацікавлених людей. Благо, заявлена тема була дійсно важливою (Гоголь – це вам не мега-сучасні фанфіки, це дотик до Вічного). Тож цілком прогнозовано серед учасників конференції помічені «знакові» для сучасної школи особистості: Юрій Ковбасенко, Анатолій Дзик, Ольга Невмержицька, Світлана та Юрко Бак, Ольга Сутула (даруйте, повний перелік займе досить багато місця).
Звичайно, ці три дні не змінили світобудову, та і мети такої учасники конференції перед собою не ставили. Ішов продуктивний обмін думками – то глибоко науковими, то пристрасно емоційними. В спілкуванні народжувались нові ідеї і підходи до вивчення гоголівських творів у школі. Вже завтра почуте у Кременчуці стане знаряддям у арсеналі багатьох учителів, дійде до учня, щоб невдовзі прорости колоссям майбутнього врожаю. А значить, мети своєї організатори досягли.
Отож, свято відбулося. Воно просто не могло не відбутися, адже скільки людей його хотіли. Скільки зусиль доклали освітяни міста і, насамперед, методист Кременчуцького МНМЦ Ірина Горобченко, щоб гості відчули себе щасливими! Залишилися в минулому, але не стали порохом фотоальбомів приємні зустрічі з чудовими, щирими людьми, для яких вираз «наводити мости» - не банальна метафора. Глибоко в душі кожен з нас збереже вогник, запалений в Кременчуці, вогник надії на те, що зима в освіті буде короткою. А ще – колоритного Тараса Бульбу на скелях Келеберди, крісло і робочий стіл Антона Макаренка, вогні над нічним Дніпром, терпкий запах опалого листя і грибів у парку Комсомольська – навіть не думав, що осінь у індустріальному місті може мати такий запах! – і жовтого метелика, який розгортав крила на осонні, впевнений, що народився для польоту – хай навіть для останнього.
Олександр Каєнко Заслужений Учитель України,
учитель-методист,
переможець конкурсу
"Учитель року" 2004
у номінації "Зарубіжна література"
29 – 31 жовтня 2013 року у Кременчуці відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Уроки Миколи Гоголя».
Організаторами її виступили Кременчуцьке управління освіти, міський науково-методичний центр за сприяння Української асоціації викладачів зарубіжної літератури, Всеукраїнського клубу учасників конкурсу «Учитель року» в гуманітарних номінаціях.
У полоні духовних осяянь Миколи Гоголя, простоти й величі його Музи, сповнені сонця й розкоші людського спілкування промайнули три «золоті» дні у місті на Дніпрі.
Гостей міста вітали: Г.Ф.Москалик, начальник Кременчуцького управління освіти, кандидат філософських наук, презентував візитну картку освітнього простору міста; О.М.Никифоренко, директор науково-методичного центру м. Кременчука, окреслила сучасні підходи до організації методичної роботи з педагогічними кадрами; І.В.Горобченко, методист КМНМЦ, схарактеризувала сучасні підходи до формування вчителя світової літератури як конкурентоспроможного фахівця. Про значущість усвідомлення та засвоєння духовних уроків Миколи Гоголя, не випадковість «зустрічі» з митцем саме на кременчуцькій землі говорила В.В.Чирка, методист Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського.
Під головуванням Ю.І.Ковбасенка, професора, завідувача кафедри світової літератури Київського університету ім. Б.Грінченка, кандидата філологічних наук, президента Української асоціації викладачів зарубіжної літератури, конференція набула особливого звучання, спонукала до співдружності залюблених у Слово Гоголя науковців, педагогів-практиків, методистів з різних регіонів України: Києва й Чернігова, Кіровоградщини й Тернопільщини, Луганщини й Черкащини, Полтавщини… а також учителів світової, української літератури, учнів шкіл Кременчука.
Ось не повний перелік тем, озвучених на конференції:
«Гоголівське питання і поглиблене вивчення літератури: філологічний та методичний виміри» ( Ю.І.Ковбасенко, професор,завідувач кафедри світової літератури Київського університету ім. Б.Грінченка, кандидат філологічних наук, президент Української асоціації викладачів зарубіжної літератури);
«М.Гоголь: уроки української» ( Г.Є.Шовкопляс, кандидат філологічних наук, доцент кафедри світової літератури Київського університету імені Б.Грінченка);
«Три міфи про «маленьку» людину у творчості М.В.Гоголя» (Т.І.Тверітінова кандидат філологічних наук, доцент кафедри світової літератури Київського університету імені Б.Грінченка);
«Художня версія образу скупого у творах М.В.Гоголя» (Т.П.Матюшкіна, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського ОІППО ім. К.Д.Ушинського);
«Гоголь на екрані,сцені та уроці» (А.П.Дзик, директор Борщівської школи Тернопільської області, Заслужений учитель України);
«Матеріальний і духовний світ українського козацтва (за повістями
М.В.Гоголя «Тарас Бульба» і «Страшна помста») (О.С.Чоловська, учитель-методист Борщівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Тернопільської області);
«Художній світ Гоголя у деталях» (О.Л.Хмельницька, учитель-методист світової літератури Красноріченської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кремінського району Луганської області);
«Єрусалим Горній у духовнім епістолярії М.В.Гоголя» ( В.В.Чирка, методист Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського);
«Проектна діяльність під час вивчення творів М.Гоголя» (О.Ф.Невмержицька, Заслужений учитель України, учитель-методист Київської школи № 143);
«Еволюція людської душі у творчості М.В.Гоголя» ( І.В.Горобченко, методист світової літератури Кременчуцького міського науково-методичного центру);
«Сучасні технології, література та історія, або Як зацікавити молодь образом козака» (презентація ППЗ) (С.К.Бак, учитель-методист світової літератури, і Ю.А.Бак, учитель-методист історії, директор Троянської ЗОШ Голованівського району Кіровоградської області);
«Середовище, яке формує «маленьку» людину ( за мотивами повісті М.Гоголя «Шинель») (В.І.Кодола, учитель історії, світової літератури Шендерівського НВК Корсунь-Шевченківського району Черкаської області)…
Цікаву тему «Ономастика та прототипи гоголівських героїв» висвітлив Назарій Луценко, учень 6-А класу ЗОШ І-ІІІ ступенів №22 м. Кременчука (учитель О.В.Богомолова).
Надзвичайно високим був духовно-моральний потенціал особистісного спілкування педагогів з професором, завідувачем кафедри світової літератури Київського університету ім. Б.Грінченка, кандидатом філологічних наук, президентом УАВЗЛ Ю.І.Ковбасенком та його колегами, членами кафедри, кандидатами філологічних наук Г.Є.Шовкопляс та Т.І.Тверітіновою, кандидатом педагогічних наук Т.П.Матюшкіною, Заслуженими вчителями України О.В.Каєнком, А.П.Дзиком, О.Ф.Невмержицькою, власне, з кожним, хто був поруч.
Кожен день конференції проходив на базі окремого навчального закладу міста: спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №10 з поглибленим вивченням англійської мови (директор Н.В.Мамон), загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 20 (директор В.М.Никифоренко), загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №9 (директор Т.В.Камська). Педагогічні колективи цих шкіл плідно працюють в системі особистісно зорієнтованої освіти. Інформаційний простір навчальних закладів охоплює всі сфери навчально-виховної та фінансово-управлінської діяльності й передбачає запровадження комп’ютерних програм на всіх рівнях шкільної освіти.
Емоційно насиченими були різнопланові презентації та дійства в кожній школі: чи то експрес-портрети навчальних закладів ( спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №10;директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №20) чи візитна картка школи ( ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9), а чи вистава театральної студії «Галерея гоголівських образів» (керівник С.В.Яцина); або вечір у музичній вітальні «Його свята любов до людства» (літературна подорож у світ М.В.Гоголя). Участь же у дійствах «самого» Миколи Васильовича Гоголя та персонажів «Ревізора», «Тараса Бульби», «Мертвих душ», надавали особливого ефекту присутності у часі й просторі митця.
Незабутні враження від екскурсії до козацького поселення Келеберди, «зустрічі» з Тарасом Бульбою, осягненням отого величного «чудовий Дніпро у тиху і ясну погоду…» (ведуча І.В.Горобченко), екскурсії містом (ведуча Н.І.Шишко), роздумів про вічне в осінньому Парку Миру з музеєм військової техніки під відкритим небом, відчуття вселенської гармонії під Гонгом Миру (ініціатива встановлення Гонгу Миру як символу об’єднання усіх країн світу належить Посольству Індонезії. В середині Гонгу зображені 10 символів найбільших релігій світу. Далі по колу – прапори держав світу. Гонг Миру розміщують лише в одному місті країни. І в Україні ним став Кременчук), відвідин педагогічно-меморіального музею А.С.Макаренка.
В результаті обговорення, дискусій, учасники конференції дійшли думки, що вивчення творчої спадщини Миколи Васильовича Гоголя має базуватися не лише на науковому осмисленні його творів, а й на духовних, моральних та культурних надбаннях українського народу й людства в цілому. Уроки Гоголя – явище позачасове.
Валентина Чирка
Методист ПОІППО ім.М.В.Остроградського